מנוע בכלי רכב

 

אנחנו פוגשים את מנוע הרכב שלנו מעט מאוד בחיי היום יום. סביר להניח שניתקל בו כשאנחנו רוכשים את הרכב, במידה ויש איזה שהיא תקלה או בטיפולים תקופתיים. כך אנחנו מפספסים את אחת המכונות המיוחדות ביותר שיצר האדם

בעולם המערבי רוב כלי התחבורה נעזרים במנוע על מנת לנסוע בכבישים, כשהמכונית היא כלי התחבורה הנפוץ ביותר. אף על פי שבמאה העשרים ואחת היינו מצפים שהמכוניות יהפכו ירוקות ויונעו בעזרת חשמל או אנרגיה סולרית, כיום מנוע בכלי רכב בדרך כלל יהיה מנוע בערה פנימית. ככזה, הבערה הפנימית שבו היא זאת שמייצרת את האנרגיה להפעלת הרכב. בעז
רת שריפה של דלק מסוגים שונים, בדרך כלל בנזין או סולר, נעים חלקי המנוע והרכב שלנו מקבל את האנרגיה הנדרשת לנסיעה. 

איך  עובד מנוע בערה פנימית

הצתה של דלק

למעשה, מנוע בכלי רכב בנוי מבוכנות שתזוזתן מאפשרת את ייצור האנרגיה. הן זזות באמצעות לחץ שנוצר כשתערובת הדלק והאוויר בתוך המנוע מוצתת. ההצתה שלהם  יוצרת לחץ פתאומי שמאפשר להזיז את הבוכנה בתוך המנוע. את תערובת האוויר יחד עם הדלק הנדרש להצתה יוצר המאייד ברכב, שנקרא גם קרבורטור. בעזרת שסתומים המנוע יונק מהקרבורטור את התערובת הדליקה ומצית אותה. שסתום שני משחרר את הגזים לאחר שריפתם, מה שמחזיר את הבוכנה למקום בו הייתה לפני ההצתה.

 

מהבוכנות עד לגלגלים

על מנת שהבוכנות ינועו בתנועה סיבובית וישובו בכל פעם לפעולה רציפה, הן מחוברות לטלטל שמניע את גל הארכובה. בעזרת הטלטל התנועה של הבוכנות הופכת לסיבובית. אל אלו מחוברים גלגלי שיניים שונים שמחוברים לציר ההנעה של הרכב ממש. מהם מועברת האנרגיה, בעזרת גלגלי שיניים, ישירות אל גלגלי הרכב. תנועה הבוכנות מאפשרת את נסיעת הרכב ברמה הזאת. בוכנות שזזות ומחוברות בגלגלי שיניים עד לגלגלי הרכב, שיזוזו בהתאמה.

 

מנוע חשמלי לרכב

בשנים האחרונות ניתן לראות יותר ויותר רכבים חשמליים על כבישי הארץ. בעולם הדבר נפוץ הרבה יותר. המטרה של העניין היא לחסוך עלויות דלק רבות ולהפוך את הסביבה לנקייה יותר מהגזים שפולט מנוע בעירה פנימית, המותקן ברכבים רבים. מנוע חשמלי פועל על עקרון החשמל הבסיסי בהם שני שדות מגנטיים מנוגדים יוצרים אנרגיה. הפשטות העקרונית של מנועים חשמליים מתאפשרת גם ברכבים, אך חיבורה לרכב ולאנרגיה שנדרשת עבורו מעט מסוכת, לכן לא נעלה אתכם בפרטים. מה שחשוב לדעת זה שרכב חשמלי יחסוך לכם עלויות משמעותיות של דלק.

 

תחזוקה ושמירה על המנוע

לאחר שפישטנו ככל הניתן איך מנוע בכלי רכב פועל, חשוב להבין שהוא דורש תחזוקה. המנוע גומע בעבודתו שמן ומים שעל בעל המנוע ובעל הרכב לבדוק בכל תקופת זמן, על פי הוראות יצרן הרכב. ברגע שיש איזה שהוא חוסר באחד מן החומרים חשוב להוסיף חומר ולבדוק פעם נוספת מספר ימים לאחר מכן שהמפלס לא ירד שוב, מה שיכול להעיד על נזילה של החומר שמצריכה ביקור במוסך. מנוע הרכב, כאמור, מורכב הרבה יותר ממה שהסברנו ולכן ישנם אנשי מקצוע שלומדים ומתמחים בתחום. ביקור פעם בתקופה במוסך מורשה איכותי ואמין יכול להבטיח שאתם שומרים על מנוע הרכב שלכם כמו שצריך.


לסיכום

כל אדם שעבר תאוריה כשהוציא רישיון רכב בעבר אמור לדעת לענות על השאלה איך מנוע בכלי רכב עובד. בפועל, אף אחד לא מאוד זוכר איך זה עובד. הליבה אומנם פשוטה להבנה מאחר ומדובר במנוע בוכנות פשוט יחסית שתזוזתן מייצרת את האנרגיה הנדרשת אבל מעבר לליבת העניין, מנועי ביערה פנימית עברו שינויים אדירים בעקבות הטכנולוגיה במאה השנים האחרונות, לכן במידה ויש לכן איזה שהיא בעיה בהם, פנו לאיש מקצוע שלמד ויודע אותם.

המאמר נכתב בחסות הייסייד אופנועים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

שירות תיקון אופנועים של חברת הייסייד אופנועים

כל הסיבות לרכוש נגררים במרכבי נוע